Livlig, entusiastisk, medryckande. Sådan är
han, tal- och röstpedagogen Alvar Edin. Vi blev nyfikna på denne
spännande pedagog efter att gång på gång ha hört våra sångintresserade i
trakten tala varmt om vad han har betytt för dem. Bland hans elever
finns flera solister som brukar framträda i olika sammanhang, t ex vid
kyrkokonserter.
Vi reste till Köpingebro för att få en
pratstund med Alvar. Han är medelpadingen som efter flera orter runtom i
landet sedan ett antal år bor med hustrun Gunnel i en villa i Köpingebro.
De fem barnen är vuxna och utflugna, men en del av dem bor ganska nära.
Det var 1982 som Alvar och Gunnel kom till
Skåne. Först bodde de i Tommarp, men nu är alltså Köpingebro adressen.
Alvar har sjungit i hela sitt liv. Han
började som gossopran och har faktiskt sjungit offentligt i över femtio
år.
- Jag kunde inte leva utan att sjunga! säger
han med emfas. Det är den inställningen man måste ha för att bli en bra
sångare. Man ska tänka: jag står inte ut om jag inte får sjunga!
Alvar sjöng under hela sin barndom och
fortsatte rakt igenom puberteten. Han menar att det är fel, att pojkar
ska undvika att sjunga under målbrottsperioden.
Musiken blev så småningom också hans yrke.
Med sin frikyrkliga bakgrund visste Alvar tidigt, att det var
kyrkosångare han ville bli - inte operasångare.
Efter studierna hos domkyrkoorganisten i
Visby kom Alvar till Stockholm och fick som lärare den legendariske
professorn Ragnar Hultén vid Musikhögskolan.
- Han lärde mig det som jag idag bygger min
undervisning på, säger Alvar. Hans sångteknik håller verkligen upp genom
åren. Bland hans elever finns Alice Babs, Margareta Hallin och Lasse
Lönndahl. Alice Babs är fyllda 75 men rösten håller! Hon har en teknisk
fulländning.
Ragnar Hultén hade en mycket speciell
teknik, och somliga anser att han var alltför försiktig.
Alvar menar att man aldrig ska upphöra att
sjunga. Stämbanden är ju muskler.
- Stämbanden blir bara bättre ju mer man
håller på med dem.
Alvar utbildade sig dessutom till talpedagog
under åren i Stockholm. Han berättar att han lärde sig mycket av
Marianne Mörner, som arbetade med sjuka röster. Det var hon som
introducerade honom i just den verksamheten. Han arbetade bland annat år
Karolinska, som skickade patienter till honom på remiss.
Sedan har det blivit mycket arbete som
talpedagog för sjuka röster samt bland grundskolebarn med
talsvårigheter. Under fem år undervisade han i solosång vid
Österportskolan i Ystad.
- Jag har haft en oerhörd glädje av denna
breda verksamhet, säger Alvar. Jag tillåter inte att någon går hes
härifrån!
Alvar kan verkligen det där med
rösten. För honom är det underbart att få arbeta med det mänskliga
materialet, få stödja och hjälpa "den lilla människan" som vill sjunga.
Och åhöraren lyssnar inte bara med öronen
utan också med sin egen muskulatur. Därför är det fullkomligt naturligt
att man själv blir trött i halsen av att lyssna till någon som använder
fel teknik.
Inte bara sångare behöver lära sig att
använda rösten rätt. Alla som har röstkrävande yrken (t ex lärare) kan
få problem i 40-årsåldern. Det är där som Alvar kommer in i bilden och
kan lära ut hur man "lägger rösten rätt".
Och så nämner han något mycket viktigt som
man kanske inte tänker på:
_- Man lär sig röstläget genom den man lär
sig tala av!
(Därav förstår man hur viktigt det är att välja rätt föräldrar.)
- Spädbarn lägger rösten rätt, det är därför
som de kan skrika så högt och mycket. Röstutbildning handlar helt enkelt
om att komma tillbaka till ursprunget.
Alvar ger exempel på röster som har just det
där rätta röstläget och därför sjunger på rätt sätt: Tommy Körberg - som
inte tagit en enda sånglektion! Det handlar om att ha en bra
röstförebild som barn.
Andra som sjöng (och sjunger) med rätt
teknik är Elvis Presley och Barbra Streisand. Och Andrea Bocelli,
förstås!
- Det finns ju goda sångare inom alla
kategorier.
Sverige är känt för sina goda sångare. Vilka
vill Alvar framhålla?
- Inom operakonsten är det Loa Falkman. Han
är tekniskt oerhört skicklig. Den mannen har allt!
Och inom kyrkosången? Det verkligt stora
namnet för Alvar är Einar Ekberg.
- Med den rösten kunde han ha blivit vad som
helst. Göran Stenlund var också stor.
Men sång är inte bara toner utan också
innehåll.
- Det blir fel om man sjunger med två olika
budskap. Orden säger någonting, och då måste också tonen vara med.
Muskulaturen i kroppen ska lyda känsloengagemanget.
- Rätt kroppsspråk ger rätt klang.
Om man ler, låter man också glad. Alvar
påpekar hur viktigt det är att man verkligen övar in det man ska sjunga
ordentligt. Då blir det bra och man kan få fram det rätta känslan.
Alvar har fortfarande ett antal elever på
Österlen, och ibland samlar han dem för någon konsert. Detta är något
som han tycker är väldigt roligt och som han började med när han kom
till Skåne på åttiotalet.
Han framhåller gärna att det inte är en
kör som framträder, utan solistelever som sjunger tillsammans. Där
kan man leka lite med effekterna och t ex låta två röster som egentligen
har olika röstläge (sopran/alt, tenor/bas) sjunga unisont. Resultatet
blir mycket spännande.
- De är mina elever och har därför samma
klangideal.
Alvar tycker också mycket om att komma in i
olika körer som tillfällig expert och få inspirera och lära ut hur man
får fram texten i ett musikstycke.
Alvar har frikyrklig bakgrund och har växt
upp med den andliga sångskatten. Han har även varit pastor inom
pingstkyrkan i Ystad. Av han fem barn är det särskilt yngsta dottern som
sjunger, och far och dotter har även framträtt tillsammans.
Alvar döljer inte att det där med sång också
handlar om hårt arbete. Egentligen handlar det inte om att ha en
fantastiskt bra röst från början, utan att vara uppfylld av en stark
känsla:
- Jag lever inte om jag inte får sjunga!
Där kan man jämföra med idrottare som
ständigt tränar. Ingen ger sig in i ett ansträngande lopp eller en
krävande match utan att vara vältränad. |